Kraj kvartala, početak izazova
Na horizontu se nazire i kraj juna, odnosno drugog kvartala – trenutak koji za mnoge firme u Crnoj Gori i regionu predstavlja važnu tačku u poslovnom kalendaru. Ne samo zato što se tada sumiraju rezultati iz prve polovine godine, već i zato što ljeto donosi ozbiljnu dinamiku: bilo da se radi o rastućem prometu, sezonskim porudžbinama, većim zalihama ili povećanim troškovima operativnog poslovanja. Jun, zapravo, nije kraj. Jun je prag.
Upravo to je razlog zbog kojeg mnoge firme upravo sada postavljaju ključno pitanje: da li smo spremni da finansijski ispratimo ono što znamo da nas čeka? I ne samo u smislu obaveza, već i u smislu prilika – da preuzmemo dodatne porudžbine, da ne kasnimo u isporukama, da ne zavisimo od naplate da bismo planirali kupovinu robe ili sirovina.
Šta za vas znači spremnost
Kada govorimo o spremnosti, često se podrazumijeva pregled finansijskih pokazatelja: koliki su nam računi u opticaju, koliki su troškovi, šta kasni i koliko sredstava imamo na raspolaganju. Ali pregled sam po sebi ne rješava ništa. Potreban je odgovor na pitanje da li imamo prostora da se krećemo, ili smo prisiljeni da čekamo da se naplata desi.
Upravo tu počinje najvažnija tema za kraj kvartala: brzina obrta novca. Ne teorijski, i ne zbog bilansa i racio pokazatelja, već vrlo konkretno. U trenutku kada su svi aktivni, kada se robe naručuju, kad je promet na vrhuncu, pitanje nije samo da li ćete biti plaćeni, već kada. U mnogim firmama, razlika između toga da faktura bude naplaćena za 15 ili za 45 dana jeste razlika između toga da se isporuka realizuje, a za njom i druga i treća isporuka, ili da se ta ili naredna odloži. A to onda više nije pitanje planiranja, bilansa i pokazatelja, nego tržišne konkurentnosti.
Zato je ovo i idealan trenutak da se sagleda kako se može ubrzati ono što je već zarađeno. Naplaćena faktura nije bonus, to je zarađeni prihod. Ako mu pristupate kao gotovini, kada vam je potrebna, onda imate instrument u rukama. Ostaje samo pitanje kako doći do tog instrumenta.
Kako da unaprijedite tokove gotovine
Jedan od načina da se to postigne je faktoring, finansijski alat koji vam omogućava da do gotovine dođete bez zaduženja, bez obaveze da se koriste nova, tuđa sredstva, već na krajnje jednostavan način – ubrzanom naplatom onoga što je već fakturisano. U tom modelu ne čekate da vaš kupac plati fakturu, već je ustupate faktoring kompaniji i u roku od 24 do 48 sati dobijate najveći dio iznosa unaprijed. Kada kupac na kraju plati, faktoring kompanija vam isplaćuje ostatak umanjen za dogovorenu naknadu.
U zavisnosti od potrebe, faktoring se može koristiti za pojedinačne fakture, za cijeli set faktura, ili sezonski, u periodima kada je obrt ubrzan. U slučaju tzv. dobavljačkog faktoringa, koristi se i kao alat za stabilizaciju lanca snabdijevanja. Na primjer, faktoring kuća će ranije isplatiti vaše dobavljače na osnovu njihovih faktura, a vi ćete od dobavljača dobiti i popust za rano plaćanje, iako ćete faktički platiti faktoring kući kasnije. Time se i dobavljaču i kupcu otvara prostor za stabilnije poslovanje, bez pritiska likvidnosti.
Šta je još korisno znati
Ne mora se faktoring koristiti stalno. I nije rješenje za sve. Ali ono što firme koje ga prvi put koriste obično kažu jeste da je korisno imati opciju. I da sama informacija o tome da li faktura može da se naplati odmah, pod kojim uslovima i na koji način, mijenja način na koji posmatraju sopstvene tokove gotovine. U trenutku kada svi gledaju naprijed, u period koji nosi i veći promet i veći rizik, pristup raspoloživim sredstvima nije samo finansijsko pitanje nego strateško.
Zato kraj kvartala ne treba da bude samo prilika za gledanje u izvještaj i “prolazno vrijeme”. Može da bude trenutak za malu promjenu perspektive. Možda je baš sada pravi trenutak da sagledate koliko bi brža naplata postojećih faktura mogla da vam otvori prostor za poslovni potez koji inače želite da povučete ali niste u situaciji jer čekate naplatu.
Prvi korak u bilo kakvoj promjeni nije odluka, nego kvalitetna i korisna informacija. Ako ste već ušli u ljenju sezonu, ili se spremate za nove isporuke, ili rešavate stalnu, nesmetanu nabavku, možda je vrijeme da razmislite kako fakture koje već imate mogu raditi za vas, prije nego što ih vaši kupci zaista i plate.
Kontinuirano praćenje tržišta finansijskih usluga i unapređenje finansijske pismenosti MSP predstavljaju ključne faktore za donošenje optimalnih finansijskih odluka koje će podržati održivi rast i razvoj malih i srednjih preduzeća u izazovnom ekonomskom okruženju Crne Gore. Za savjete i podršku u izboru optimalnog instrumenta, kontaktirajte nas i pratite naše objave.

