Kad sezona krene, nema prostora za čekanje
Većina firmi ne propusti da maksimalno iskoristi svoju udarnu sezonu zato što je nijesu planirali. Propuste je jer ih zatekne. Ne kalendarski, već operativno. Sve je urađeno kako treba: zalihe su poručene, ljudi angažovani, marketing je u punom pogonu.
Ipak, trenutak kada telefon zazvoni tri puta više nego prošle sedmice, kada narudžbe pređu očekivani obim, kada kupac traži isporuku duplu u odnosu na prethodni mjesec – to je trenutak kada više ne gledate plan. Gledate stanje na računu. Ako vas tada iznenadi ono što vidite, iznenađenje više nije pozitivno. Prilika koja dolazi previše naglo, može da postane problem. Ne zato što nemate znanje, tržište ili robu, nego zato što nemate fleksibilnost.
Nije pitanje da li će krenuti. Pitanje je kada.
U sektoru turizma i trgovine, ovo nije teoretsko razmatranje. Dešava se svakog juna, svakog jula, svakog avgusta. Nekada sezona krene ranije. Nekada porudžbine stignu odjednom. Nekada partneri kasne s plaćanjem, a vaši dobavljači traže avans. U svakom od tih slučajeva, plan koji ste napravili u martu, više ne vrijedi.
Ali, prilike koje stižu, to ne znaju. I ne čekaju. Ako ih ne iskoristite, preusmjeriće se. Vaš konkurent će isporučiti, vi ćete se izvinjavati. A sve to zato što ste čekali da zarađeno „legne“, umjesto da sredstva koja su već zarađena stavite odmah u upotrebu.
Fleksibilnost se ne gradi u trenutku kada vam je potrebna
Finansijska fleksibilnost nije luksuz. To nijesu rezerve na računu ili garancija banke koja stoji neiskorišćena. To je mogućnost da se prilagodite danu, sedmici, trenutku. I to na osnovu realnog poslovanja, ne uzimanjem dodatnog duga.
Zato mnoge firme u sezoni koriste faktoring. Ne zato što su u krizi, nego zato što su u zamahu. Jer žele da isporuče još, da uzmu još, da iskoriste tempo. A taj tempo ne poznaje rokove plaćanja od 30, 60 ili 90 dana. Tempo traži likvidnost sada.
Operativna fleksibilnost nije luksuz nego preduslov za rast
Bez likvidnosti u realnom vremenu, ne možete reagovati na ono što sezona nosi: dodatne porudžbine, nenadane troškove, šanse koje traju 24 sata. Faktoring nije dugoročna obaveza, nego je dinamična opcija koju koristite baš kada vam je potrebna. Danas.
I upravo zato, za mnoge firme, faktoring nije više rezervna varijanta, već dio standardnog alata za upravljanje gotovinom i posovanjem. Nema razloga da za firme u sektoru turizma, ne bude alat za upravljanje sezonom.
Neka faktura bude alat
Ako imate izdate fakture, to nije podsjetnik da će novac stići. To je prilika da novac već imate. Faktoring ne traži da se zadužujete, ne traži da mijenjate način poslovanja. Samo vam omogućava da prihod koji ste već ostvarili, stavite u promet onda kada vam je najpotrebniji. Sada.
To je razlika između poslovanja koje planira da izdrži sezonu, i onoga koje planira da je iskoristi. Iznenađenja u biznisu ne možemo izbjeći. Ali možemo da odlučimo da nas ne zateknu nespremne.
Kontinuirano praćenje tržišta finansijskih usluga i unapređenje finansijske pismenosti MSP predstavljaju ključne faktore za donošenje optimalnih finansijskih odluka koje će podržati održivi rast i razvoj malih i srednjih preduzeća u izazovnom ekonomskom okruženju Crne Gore. Za savjete i podršku u izboru optimalnog instrumenta, kontaktirajte nas i pratite naše objave.
